Oddaná manželka - Robert Goolrick

14. 11. 2012

Anotace: Rok 1907, Wisconsin. Na zasněžené nádraží přijíždí Catherine Landová, aby se poprvé setkala se svým budoucím manželem Ralphem. Osamělý, tvrdý muž se rozhodl opatřit si oddanou manželku na inzerát – ale krásná žena, kterou uvítá, tak rozhodně nevypadá. Navzdory podezření k sobě Catherine přijme, a tím se vydá na milost její kráse a vášni. Neví ale, že pro něj novomanželka chystá také jed. Catherine i Ralph před sebou skrývají strašná tajemství, a nic není takové, jak se zdá.

Na úvod recenze bych chtěla poděkovat nakladatelství Ikar za poskytnutí recenzního výtisku. Nesmírně si toho vážím. 

Hned na začátek musím říct, že tahle kniha rozhodně nesedne každému. Nemůžete ji doporučovat lidem na potkání a nemůžete bez rozmýšlení říct: "tohle si zamiluješ". Ale pokud jste jeden z těch šťastných, kteří si Oddanou manželku dokáží zamilovat, pak se rozhodně máte na co těšit. Vše začíná, když se bohatý, stárnoucí podnikatel rozhodne ukončit svou samotu a podá si inzerát na seznámení. Nějakou dobu si dopisuje se ženami, které na inzerát odpověděly, a nakonec si vybírá Catherine Landovou. Zařídí pro ní honosnou cestu vlakem v soukromém vagonu a netrpělivě čeká na její příjezd. Žena, která z vlaku vystoupí, ale rozhodně není ta Catherine, se kterou si psal. Alespoň neodpovídá ženě na fotografii. Co je Catherine zač? Jaká tajemství skrývá? A co od Ralpha chce? To vše se dozvíte ve strhujícím dramatu Oddaná manželka. 
Jak už jsem říkala, Oddaná manželka není pro každého. Je psaná zvláštním, téměř analytickým stylem. Děj je popisován spíše skrze myšlenky a emoce hlavních hrdinů. Postupně tak odhalujeme jejich tajemství a motivy jejich jednání. Dozvídáme se, co všechno Catherine zažila, že ji to dohnalo ke svatbě s cizím mužem. Ralph zase vypráví o svém životě a důvodech, proč je i přes své bohatství tak nešťastný a osamělý. Části, které téměř filosoficky rozebírají jednotlivé postavy, se střídají s chvílemi čiré akce a vytváří tak zvláštní, ale rozhodně velice čtivý celek. 
Chvíli mi trvalo, než jsem si na styl Roberta Goolricka zvykla, ale potom už jsem si jen libovala, jak  okouzlující a dramatickou hru přede mnou rozehrává na stránkách své knihy. Nejzajímavější pro mě byla asi postava Catherine, která musí člověka fascinovat už od prvních stran. Tajemství, obklopující její život, mě poháněla číst pořád dál a dál. Nemohla jsem se odtrhnout a několikrát mě během čtení napadlo srovnání s příběhy Tisíce a jedné noci - jednotlivé kapitoly často končily tak otevřeně, že člověk prostě nemohl jinak, než číst dál a dozvědět se, co se stane příště. Na druhou stranu jsem ale četla velice pomalu, protože jsem si chtěla vychutnat každou větu této tenoučké knihy, nechtěla jsem, aby skončila příliš brzy. Oddaná manželka sice nedostane plný počet bodů, ale rozhodně se vyšplhá hodně vysoko a u mě v knihovničce bude mít vždy své zvláštní místo.

0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)