Bylo nebylo #56

6. 1. 2013

Jak si užíváte návrat do školy? Asi moc ne, že? Já osobně bych ty Vánoce klidně ještě o týden protáhla. Na druhou stranu jsem jeden den po práci zaskočila do Levných knih a udělala jsem si velikou radost. Pořídila jsem si čtyři krásné klasické knihy a hned jsem se do jedné z nich pustila. Zajímá vás jak začíná?

Francis Scott Fitzerald - Velký Gatsby

Anotace: Bouřlivá dvacátá! Věk ženských lýtek zadýhaných jazzem, věk technického pokroku a propastných sociálních rozdílů, léta uvolněných mravů a prohibice. O Americe paradoxů začal Francis Scott Fitzgerald psát v polovině roku 1924. Pobýval tehdy na Francouzské riviéře nebo v Paříži, kde se scházel s Ernstem Hemingwayem, Gertrudou Steinovou a dalšími, kteří se považovali za součást tzv. ztracené generace. Velký Gatsby je v pořadí třetím Fitzgeraldovým románem. Porpvé vyšel v New Yorku v roce 1925 a byl oceněn kritiky i čtenáři. Dodnes stojí v čele literárních skvostů dvacátého století a bývá označován i za vrchol tvorby samotného Fitzgeralda.

První věty:  Když jsem byl mladší a všechno jsem si víc bral, otec mi dal jednu radu, která se mi dodnes honí hlavou. 
"Až někdy dostaneš chuť někoho kritizovat," pověděl mi, "vzpomeň si, že ne všichni lidé na tomhle světě měli takové výhody jako ty."
Nic dalšího neřekl, ale protože naše neobyčejná sdílnost se odjakživa vyznačovala jistou rezervovaností, pochopil jsem, že měl na mysli daleko víc.

Copak asi mohl mít na mysli? To se dozvíte, pokud se do Gatsbyho pustíte. Já za sebou mám zatím jen první kapitolu, ale už teď se těším, až si zítra napustím vanu a vezmu si ho sebou. Protože proč? Protože ho možná stihnu přečíst, než mi voda vystydne. Chudák Gastby má totiž v tomhle vydání jen 197 stran. 
A proč že jsem si koupila tentokrát jen samé klasiky? Přišlo mi, že svůj mozek už příliš dlouho otupuju nenáročnými knihami z kategorie YA. Samozřejmě proti nim nic nemám a budu je číst i nadále, ale rozhodla jsem se, že je třeba to častěji prostřídat. A všechny knihy, které jsem si koupila si chci už strašně dlouho přečíst, ale pořád k tomu nebyla vhodná příležitost. Teď se naskytla a já nezaváhala ani na minutu (taky částečně proto, že jsem měla jen minutu, než mi pojede vlak). Přecijen, když se o něčem neustále mluví, pak na tom musí něco zajímavého být, ne? A o takovém Gatsbym se mluví hodně často. Alespoň u zahraničních booktuberů. Jsem hodně zvědavá, jestli si takovou pozornost vůbec zaslouží. Přidáte se někdo?

1 komentářů:

Margareta řekl(a)...

Podle mě si pozornost určitě zaslouží. ;) http://mmargareta.blogspot.cz/2013/01/85-velky-gatsby-francis-scott-fitzgerald.html

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)