Jezdci časem - Alex Scarrow

14. 5. 2013

Anotace: Zahrávejte si s časem a známý svět… by se mohl změnit ve svět, jak ho neznáte.
Liam O’Connor měl zemřít v moři v roce 1912.
Maddy Carterová měla zemřít v letadle v roce 2010.
Sal Vikramová měla zemřít při požáru v roce 2026.
Ale několik okamžiků před jejich smrtí se zničehonic kdosi objevil a řekl: „Podej mi ruku…“
Jenže Liam, Maddy a Sal nejsou zachráněni. Najala je organizace, o jejíž existenci nemá nikdo ponětí, s jediným cílem – aby opravovali narušenou historii. Protože cestování časem je možné a někteří lidé by se rádi vrátili v čase a měnili minulost.
Proto existují JEZDCI ČASEM, aby nás chránili. Aby zabránili cestovatelům v čase ve zničení světa…

Liam, Maddy a Sal měli zemřít, každý za jiných okolností, v naprosto odlišných částech světa a dokonce i v jiných dobách. Co ale mají společného, je, že těsně před jejich smrtí někdo přišel s nabídkou alternativy: "Nemusíš zemřít, pokud půjdeš se mnou a staneš se agentem, chránícím minulost." Kdo by takovou nabídku nebral? Tak se tito tři stávají týmem, který se pod vedením starého Frazera učí, jak chránit minulost, kterou se jiní cestovatelé časem mohou snažit změnit, aby vedla k jejich vysněné budoucnosti. Jak moc, může malá změna v minulosti ovlivnit budoucnost? A budou Liam, Maddy a Sal schopní splnit svůj úkol a vrátit vše zpět?
Víte, já miluju cestování časem. Ten nápad je prostě úžasný, možnosti nekonečné a takového Doctora Who se prostě nemůžu nabažit. Proto jsem schopná odpustit jakoukoli nelogičnost, pokud napomáhá příběhu v posunu vpřed. Takové problémy tedy ve své recenzi řešit nebudu, i když by se jich při bližším zkoumání pár našlo, např. umístění  samotné základny v místě i v čase a následné vysvětlení proč jsou zrovna tam prostě a jednoduše nedávají smysl - pokud chcete chránit budoucnost, proč se zaseknout v časové bublině v nedávné minulosti? Na druhou stranu pokud přijmeme premisu, že čas i vesmír jsou nekonečné, pak budoucnost nikdy neskončí, a tudíž není možné si prostě udělat základnu na konci budoucnosti, že jo? No vidíte a už se dostáváme do problémů, které prostě přesahují lidskou představivost (pokud dokáží cestovat kamkoliv v čase i prostoru, mohli by jít do budoucnosti někam na cizí planetu? a pokud ano, jsou pořád zodpovědní jen za budoucnost lidstva, a nebo díky tomu padá na jejich hlavu zodpovědnost za celý vesmír a všechny možné mimozemšťany, na které by mohli narazit...) Vidíte? Do toho prostě nemá smysl se pouštět, protože pak moje mysl začne utíkat tisíci kilometrovou rychlostí a ani já to nestíhám sledovat, natož to nějak smysluplně vyjádřit a ještě o tom vést diskuzi. Vraťme se tedy k Jezdcům času jako takovým bez všech nelogičností a paradoxů cestování časem.
Tahle kniha ve mě vyvolává smíšené pocity. Na jednu stranu se mi opravdu líbila, skvělý nápad, čtivě napsaný, co víc si přát. Krátké kapitoly, které nás přenášejí v čase tam a zpátky, abychom mohli sledovat víc příběhových linií, přinášejí na dramatičnosti a celé je to prostě skvěle vymyšlené. Problém mám ale s postavami. Nelíbí se mi nikdo, kromě Maddy a to o Maddy v podstatě vůbec nic nevíme. Autor totiž jaksi pozapomněl, že když napíše 400 stránkovou knížku, ze které udělá knižní sérii, a hodlá přilákat nějakou základnu čtenářů, kteří tuhle sérii budou číst, musí nám říct něco o svých postavách. Musí ty postavy nechat maličko vyvinout. A rozhodně je musí napsat sympatické, pokud hrají role dobráků. Já teda nevím, ale podle mě, jsme se toho zase tolik nedozvěděli a navíc mi Liam připadal jako neskutečný srab, který by se do cestování časem neměl vůbec pouštět, Sal jako malý fracek a Frazer jako tajnůstkářský dědek. To rozhodně nejsou postavy, které bych chtěla potkávat znovu a znovu. Začínám uvažovat, že možná přeci jen budu ráda, že víc dílů u nás nejspíš nikdy nevyjde.
Na druhou stranu se mi líbilo, jak se příběh vyvíjel, i když jít hned v prvním dílu po Hitlerovi je maličko jednoduchá volba, nemyslíte? Přitom je v historii tolik postav a okamžiků, které by bylo možné ovlivnit, a změnit tak celou budoucnost. V člověku to skoro vyvolává zvědavost, co se bude dít v dalších dílech, že? Vidíte, už zase ty smíšené pocity. Já se prostě nemůžu rozhodnout, jestli se mi to celkově líbilo nebo ne. Nakonec asi dám na své pocity bezprostředně po dočtení, takže zůstanu u překvapivě dobrého hodnocení. Rozhodně zkusím ještě další díl, a jestli ani tam nedostaneme víc vysvětlení ohledně celé agentury a víc informací o jednotlivých postavách, pak si budu jistá, že ani první díl si nezasloužil takhle dobré hodnocení:

2 komentářů:

Martina F řekl(a)...

V cestování časem jsem nováček a kromě pár shlédnutých filmů mám přečtenou knihu od Poula Andersona Stráž času. Nesměla jsem ale u toho moc přemýšlet, jinak bych se taky do toho mohla zamotat a příběh by mi nedával smysl. :-). Ale jinak se chystám i na druhý díl.

Anotace zní dobře, ale ještě uvidím, jestli si knihu zařadím do knih, které si chci přečíst. :-)

E_V_E řekl(a)...

Toto si plánujem prečítať, má to zaujímavý námet 8)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)