Speciálové - Scott Westerfeld

3. 10. 2013

Anotace: Speciální případy – z těchto dvou slov běhá Tally mráz po zádech ještě dnes, kdy už není vzpurnou ošklivou. Speciálové byli vždy jen tajemnou a zlověstnou šeptandou. Krásní, silní a závratně rychlí. Mohli jste prožít celý život, aniž byste je potkali. A teď je Tally jednou z nich: bojovníkem, stvořeným k udržování pořádku v dokonalé a krásné budoucnosti.
Síla, rychlost a jasná ostrost vědomí jsou tím nejlepším, co Tally dosud zažila. Kdesi hluboko v nitru však stále doutná vzpomínka na něco jiného. Je snadné ji potlačovat dokud Tally nedostane šanci zlikvidovat vzbouřence z Nového Kouře jednou provždy. Ocitne se před poslední, rozhodující volbou: má naslouchat nejasné vzpomínce, nebo splnit úkol, pro který byla naprogramována?

Tally je zpět ve městě, ale tentokrát není rebelující ošklivá ani prázdná krásná, tentokrát je speciální. Speciální případy ji opět změnily k obrazu svému, ale tentokrát jí a ostatním Řezačům dali mnohem větší svobodu. Mají totiž velice speciální úkol. Zabránit Novému Kouři v šíření revoluce a pochytat co možná nejvíc jejich přívrženců. Tally se tak opět dostává do střetu se svými starými přáteli. Nepatří do Kouře k Davidovi ani mezi krásné k Zaneovi. Kam tedy patří? A dokáže se ještě jednou vymanit z moci úřadů v New Pretty Townu, aby pomohla svým přátelům a možná dokonce zachránila svět? Po všech změnách, které prodělala, je něco takového vůbec možné?
Poslední díl série a zase jednou skvělé počtení. Scott to se mnou prostě umí. Ze začátku jsem teda Tally i Shay nenáviděla, protože měly obě dvě dokonale vymyté mozky. Právě to mě ale udrželo ve střehu a postupně, jak se obě měnily, mohla jsem je zase začít mít ráda. No, alespoň Tally určitě. Příběh se zase vyvíjí do naprosto nečekaných zákrut, a i když konec může každý snadno předpokládat, to, jak k němu dojde, vám vyrazí dech. Jak říkám, zase jednou skvělé, napínavé počtení z velice originálního dystopického světa. Nebo to není dystopie? Tenhle svět přece na první pohled působil tak dokonale...
Je tu samozřejmě pár věcí, které se mi nelíbily. Jednou z nich je rozhodně ten začátek, který sice nebyl vyloženě nudný, to rozhodně ne, ale i přes všechnu tu akci mi docela trvalo, než jsem se do Speciálů pořádně zažrala. Možná to ale bude můj problém, spíš než problém té nebohé knihy. Neměla jsem zrovna důvěru v načínání dalšího nového příběhu po zklamání z předchozí knihy, kterou jsem četla. Druhá věc je ale rozhodně Scottova chyba. Myslím tím úplně poslední dvoustranu. Ten vzkaz, který Tally nechala svým přátelům. To měl snad být vtip, ne? Celá série končí, všechno se vyřešilo a on si nemůže odpustit tenhle pitomý dovětek? Vážně? Já chápu, že je těžké vymyslet, čím úplně definitivně zakončit sérii úspěšných knih, ale tohle bylo prostě tak pitomé. Představujeme Tally, superekoložku. To prostě nemůžu brát vážně a rozhodně mi to hodně pokazilo pocity z celé té knihy. Jedna taková pitomost a už Scotta najednou nemám až za takového génia. Ale je to fakt maličkost, jinak byli Speciálové skvělá knížka a rozhodně důstojné zakončení Ošklivých. Pokud jste tuhle sérii ještě nezačali číst, je na to ten pravý čas. Rozhodně nebudete litovat. Alespoň doufám.


0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)