Intrika po anglicku - Adrien Goetz

19. 8. 2014

Anotace: Na tapiserii z Bayeux chybějí tři metry plátna zachycující poslední chvíle vpádu Viléma Dobyvatele do Anglie. Kdy zmizely a co zobrazují? Historikové se utápějí v domněnkách. Mladá kurátorka Pénélope Breuilová, nadšená egyptoložka, se v Muzeu tapiserie v Bayeux ocitla víceméně náhodou a práce zde ji ani trochu netěší. Situace se však změní, když se ředitelka muzea stane obětí atentátu. Brzy poté se fragmenty tapiserie objeví v aukční síni Drouot a Pénélope je pozvána k řediteli Louvru, který ji svěří diskrétní poslání. Tentýž týden Diana, princezna z Walesu, a její přítel Dodi al-Fayed zahynou v tunelu u Almského mostu. Před žasnoucí Pénélope se rozvíjí tajné dějiny tapiserie. Tajemství, které začíná roku 1066 a táhne se až do okamžiku tragédie v roce 1997...

Upřímně? Tuhle recenzi bych asi ani neměla psát. Musím si totiž otevřeně přiznat, že tuhle knížku jsem jednoduše nepochopila. Neznám Anglickou a Francouzskou historii od 11. století do současnosti. Netuším, jaké tam byly problémy s následnictvím a upřímně ani netuším, proč se vedla bitva u Hastingsu nebo kdo je Vilém Dobyvatel. Už jsem tyhle věci slyšela, ale neloví se mi z paměti zrovna snadno, takže abych mohla zápletku téhle knihy správně pochopit, musela bych si k tomu vzít ještě učebnici dějepisu. Autor totiž všechny tyhle věci využívá v zápletce a navíc je spojuje s dnešní anglickou monarchií, s Windsdory a princeznou Dianou. Jenomže o nich a jejich rodinných vazbách a následnictví taky nic netuším. Diana zemřela, když mi bylo 7 let, takže si podrobnosti skutečně nepamatuju. A navíc jsem nikdy neslyšela o tapiserii z Bayeux. Možná jsem nevzdělaný, omezený ignorant, ale i tak mi nepřijde fér, že autor prostě předpokládá, že bude čtenář všechny tyhle věci automaticky vědět. Něco málo sice v příběhu vysvětluje, ale pro můj zpomalený mozek to prostě nebylo dostatečné, takže jsem většinu příběhu byla naprosto ztracená a pointa mi taky vůbec nic neřekla.
Je mi to líto, protože ty části, které jsem pochopila, se mi líbily a určitě je to hodně dobrá knížka o spiknutí a o tajemstvích ukrývaných napříč celou historií Evropy, ale musíte znát všechny ty souvislosti, což bohužel nebyl můj případ. Nakonec tedy dávám hodně slabé hodnocení, protože prokousat se touhle relativně tenkou knihou byl pro mě dost problém, ale za to slabé hodnocení nemůže ani tak kniha samotná jako má neznalost.

 

1 komentářů:

Myanmar řekl(a)...

Kniha mě zaujala, ale po přečtění Tvé recenze myslím, že od jejího čtení upustím. Jsem totiž podobně nevzdělaný ignorant jako ty a když něco nechápu, akorát mě to štve :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)