451 stupňů Fahrenheita - Ray Bradbury

22. 9. 2015

Anotace: 451 stupňů Fahrenheita je teplota, při níž papír hoří. V Bradburyho temné vizi budoucnosti nejsou hasiči vybaveni vodními stříkačkami, ale plamenomety, které ničí poslední svědectví svobodného myšlení – knihy. Až do dne, kdy si hasič Guy Montag začne klást znepokojivé otázky… Román vychází v nově revidovaném překladu s úvodním slovem Raye Bradburyho. Kniha je doplněna původním doslovem Josefa Škvoreckého k prvnímu českému vydání a esejem Františka Novotného k současnému aktualizovanému vydání.

Budoucnost, ve které se nesmí číst. Knihy jsou páleny a každý, kdo je vlastní, je tvrdě potrestán. Tyhle zákazy ale nevznikly náhlým rozhodnutím vlády. Staly se tak nějak postupně, protože lidé sami od sebe číst přestali. Nebojovali za knihy a za právo je vlastnit a tak je vláda mohla snadno zakázat. Dokonce zřídila jednotku pracovníků, novodobých hasičů, kteří v případě potřeby spálí nalezené knihy, aby se k nim již nikdo nedostal. Jenomže co když jeden z těchto hasičů změní názor a zamyslí se, proč jsou vlastně knihy zakázané? Co mohou skrývat tak nebezpečného, že je potřeba je ničit? A co se stane, když jednu z nich ukryje a přečte si ji?
451 stupňů Fahrenheita je neskutečně zajímavá kniha. Už jenom ta myšlenka mě zaujala, ale když jsem četla knihu samotnou, opravdu mě to donutilo přemýšlet. Pro mě jako čtenáře je představa pálení knih naprosto příšerná, ale jak velké procento populace to cítí stejně? Kolik lidí by si dneska bez většího rozruchu nechalo knihy zakázat a spokojilo se s bezduchým sledováním televize? Z některých Bradburyových představ o budoucnosti mě opravdu zamrazilo. Někdy se totiž opravdu až nepříjemně blížil naší současnosti. Přitom tenhle příběh psal v roce 1953.
Když na chvíli odhlédnu od premisy příběhu a zkusím hodnotit knihu jako takovou, pak musím říct, že i tak je opravdu dobrá. Postavy vás zaujmou, příběh plyne rychle a bez nějakých zádrhelů nebo nelogičností a navíc vás opravdu zajímá, co bude dál. Kniha je to poměrně tenká, ale za přečtení rozhodně stojí každičké slovo až do posledního. Nevím, jestli jsem úplně spokojená s tím závěrem a možná proto nedostalo 451 stupňů Fahrenheita plné hodnocení, ale i tak jsem vážně ráda, že jsem si knihu přečetla a že jí mám ve své knihovničce (dokud ještě smím vlastnit knihy..).


1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tuto knihu jsem ještě nečetla, to je ostuda :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)