Babička pozdravuje a omlouvá se - Fredrik Backman

22. 10. 2015

Anotace: Zábavný a napínavý příběh plný nečekaných setkání, nepravděpodobných přátelství a obrovské síly pohádek a fantazie.
Else je sedm, vlastně skoro osm. Její babičce je sedmdesát sedm, vlastně skoro sedmdesát osm. O Else dospělí říkají, že je na svůj věk vyzrálá, ale ve skutečnosti jim připadá otravná. O babičce tvrdí, že je ohromně čilá, i když tím myslí, že jim přijde bláznivá.
Elsa je jiná než ostatní. Kromě babičky nemá žádné další kamarády, ale to jí nevadí. Babička jí totiž vypráví úžasné příběhy o kouzelné říši, kde není normální nikdo a nic a být jiný je tam největší výhodou.
Jenže i v nejkrásnějších pohádkách se občas objeví zlý drak a do boje proti nepříteli se Elsa musí vydat úplně sama. Má doručit tajemný dopis a adresátovi vyřídit, že babička pozdravuje a omlouvá se. Netuší, že přitom drží v rukou klíč k největšímu a nejdůležitějšímu dobrodružství, které se kdy v babiččině pohádkové říši odehrálo.

Elsa je divná. Je to malá holčička, která je příliš chytrá, příliš zasněná a prostě příliš svá na to, aby zapadla mezi své vrstevníky. Naštěstí má svojí babičku, která je schopná provádět přesně takové šílenosti, aby pomohla Else zapomenout na šikanu ve škole i na zaměstnanou matku a otce žijícího se svou novou rodinou. Díky babičce se Elsa dostává do úžasného světa fantazie, kam za ní nic zlého nemůže. Jenomže potom babička umře a Elsa se musí naučit žít bez ní a postarat se sama o sebe. Najít si nové kamarády a pohádky si vyprávět sama. Nebo snad nemusí? Dokázala babička zařídit i tohle? A co je v tajemném dopise, který má Elsa předat.
Tahle knížka byla prostě úžasná. I když obvykle nemám děti v nepohádkových příbězích moc ráda a jsem radši, když jsou někde na pozadí, tak s Elsou jsem se docela sžila, i když mi i tak občas lezla svým chováním na nervy. Mnohem radši bych si užila víc z babičky, ale protože se příběh může pořádně rozvinout až po její smrti, bohužel se s ní moc dobře nepoznáme. Na druhou stranu všechny vedlejší postavy mi tuhle ztrátu plně vynahrazovali, protože poznávat je a jejich tajemství byla asi ta nejlepší zábava, jakou jsem za poslední dobu zažila.
Babička pozdravuje a omlouvá se je nádherně smutná, ale zároveň neskutečně vtipná knížka. Nemohla jsem se od ní odtrhnout. Opravdu mě zajímalo, jaké tajnosti Elsa odhalí a co všechno dokázala její babička ještě před smrtí vymyslet, aby Elsa nezůstala na světě úplně opuštěná a bez ochrany. Smála jsem se a brečela jsem a nechtěla jsem, aby to přestalo. To je pro mě asi to nejvyšší hodnocení, jaké můžu knize dát. Jediné mínus byla právě Elsa, která mi občas přišla otravná a příšerně nevychovaná, takže bych jí nejradši poslala spát bez večeře. Ale co se dá dělat. Málokterá kniha je dokonalá a já si rozhodně hodlám pořídit i Muž jménem Ove, což je další kniha od tohoto autora. Jsem zvědavá, jestli mě zase dokáže tak rozesmát a dojmout.

0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)