Psychiatr - Caleb Carr

12. 11. 2015

Anotace: Rok 1896. New Yorkem se prohání drožky, taje sníh, zapáchá koňská moč a přichází jaro. Zelená tráva však není jediná, která toto milé roční období vítá. Ve městě se najednou začnou kupit zmrzačené mrtvoly mladých prostitutů. Tyto vraždy, jejíchž oběti patří k části společnosti, jejiž existence se obecně popírá, jsou policií stěží zaznamenány, natož aby byly vyřešeny. Proto se toho ujme policejní komisař Theodore Rooswelt, budoucí prezident USA. Tajně sestaví netradiční vyšetřovací tým, který má za úkol, pod vedením Laczla Kreizlera, velmi moderního amerického psychiatra, vraha polapit.

Konec 19. století v New Yorku. Vzrušující doba, která přináší mnoho pokroků nejenom v technice, ale i ve vědeckých oborech jako je psychiatrie a kriminologie. Právě těchto pokroků, kterým mnoho lidí nevěří a odmítá je uznat, bude muset využít svérázný vyšetřovací tým, aby dopadl něco dosud téměř nevídaného - sériového vraha, který si své oběti vybírá téměř náhodně a nikdo neví kdy, kde nebo proč příště udeří. Policie se o jeho oběti moc nestará, takže vyšetřování vázne a prakticky končí hned s odklizením nejnovější mrtvoly. Doktor Kreizler ale odmítá něčemu takovému přihlížet a rozhodne se využít svých poznatků z psychiatrie, aby vraha dopadl. Samozřejmě na to nebude sám. Do týmu přibere ještě novináře, který celý příběh vypráví ze svého pohledu, dva mladé detektivy a dívku, která touží být detektivem, ale zatím jí bylo jen umožněno působit na policejním ředitelství jako sekretářka. Může takový podivný tým uspět? A je vůbec možné bez moderních metod vyšetřování dopadnou v obrovském New Yorku jediného člověka? 
Psychiatr je úžasná knížka. O to víc je mi líto, že jsem na žádném eshopu nenašla obálku nebo anotaci, takže jsem si musela poradit jinak. Obálku jsem použila originální a anotaci upravila z té opravdu nepovedené na databázi knih. Psychiatr je detektivka jako žádná jiná. Doktor Kreizler se spolu se svým týmem vyšetřovatelů snaží sestavit profil pachatele z útržků informací, které se jim povede získat a to s pomocí neověřených psychologických teorií. Do cesty se jim staví spousta překážek, musí vyšetřovat tajně, protože oficiálním policistům by se jejich zásah určitě nelíbil a navíc musí bojovat proti strašnému nepříteli. Ignoranci. 
Všechny postavy se mi strašně líbí. Jelikož se jedná o sériového vraha, kterého musí vyšetřovatelé najít v obrovském městě, nemáte nejmenší šanci uhodnout, kdo je vrah, protože se s ním až do jeho odhalení nesetkáte. Je naprosto fascinující sledovat, jak z malých střípků a dohadů mohou chytré hlavy poskládat celkový obraz člověka, jeho dětství, dospívání a dospěý život a odhadnout naprosto přesně jeho pohnutky a příští pokusy o vraždu. Příběh je to tedy opravdu zajímavý a i když je to kniha poněkud delší, nebudete jí chtít odložit a budete prostě muset číst dál a dál, dokud nezjistíte, jak to celé dopadlo. Je tu plno zvratů a dramatických událostí, honiček a dokonce únosů. Prostě téměř dokonalá kniha, u které mám jen jediný problém. Dneska už se nedá koupit. Snad jen někde v bazaru nebo antikvariátu. Je to škoda, protože se správným marketingem by z ní mohl být obrovský trhák. Takhle se o ní ale málokdo dozví. Jinak Psychiatra naprosto zbožňuju, nemám mu co vytknout a je mi jen líto, že Caleb Carr napsal jen jednu další knihu, která na Psychiatra volně navazuje - Anděla temnoty. Kdyby jich napsal dalších deset, pořád by to pro mě nebylo dost.


1 komentářů:

Myanmar řekl(a)...

Tohle vypadá skvěle! Detektivky mám ráda a tahle mě nadchla už jen názvem (no jo, psychiatři, psychologové...měla bych tu svou "profesní deformaci" trochu mírnit). Sestavování profilu pacvhatele se mi navíc v detektivkách líbí asi nejvíc a tady to vypadá, že přesně tato část bude zabírat významnou část...hmmm! :)

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)