Pravidla moštárny

13. 8. 2011

The Cider House Rules (1999)

Pravidla moštárny. Úžasný film, který mnoho lidí určitě zná. Já ho ale objevila teprve dnes. A to navíc vlastně jen náhodou. Začněme ale popisem filmu. Oficiální text distributora zní: "Homer je sirotek, který celý svůj život strávil za zdmi sirotčince, kde se stal žákem doktora Larche - muže, který Homera naučil nejen jak být skvělým lékařem i bez diplomu, ale i jak být dobrým člověkem, který ví, co je správné. Homer však pochopí, že život není jen v ordinaci, a tak se vydá na jablečnou farmu, kde prožívá i velkou lásku... Film o smutku, radosti, lásce i životních zkušenostech se dočkal sedmi oscarových nominací, proměnil však jen dvě - za mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Caine) a nejlepší adaptovaný scénář (který napsal John Irving)."
Nebýt těch oscarů, člověk tenhle film odmávne jako další romantickou slátaninu. Obálka i text distributora tomu napovídají. To by ale byla veliká chyba. Já na něj přišla při procházení seznamu nejlepších filmů na CSFD.cz. Podle momentálního žebříčku se jedná o 292. film v pořadí. Zaujal mě název, protože jako častý návštěvník knihovny znám knihy Johna Irvinga alespoň podle jména. Zatím jsem zkoušela číst Svět podle Garpa, musela jsem to ale vzdát a odložit četbu na vyzrálejší věk. Vzhledem k pověsti tohoto autora na něj nechci zanevřít kvůli jedné knize, která mi nesedla. Když jsem se dočetla, že John Irving sám pracoval na scénáři k filmu založeném na jeho knize, rozhodla jsem se dát mu prozatím šanci alespoň na stříbrném plátně. A dobře jsem udělala. Už je to pár hodin, co jsem pročítala závěrečné titulky a vychutnávala si posledních pár minut skvělého hudebního  podbarvení celého filmu a pořád nevím, co přesně se mi na tom filmu tak líbilo.

Samozřejmě příběh. Je neotřelý, dojemný, ale nehraje na city. Ony filmy natočené na základě knihy mívají většinou kvalitní příběh. Jinak by knihu nikdo nezpracovával, že. Ale co dál? Na to bude těžké přijít. Filmy sleduji jako divák, ne jako analyzér jednotlivých technických částí a jejich vzájemné harmonie. Nezkoumám zvlášť kameru, střih, herecké výkony, scénář nebo hudbu. Dívám se na film jako celek a pokud se mi líbí, jsem spokojená a mohu s klidným srdcem dát vysoké hodnocení na csfd i tady. Pravidla moštárny zaslouženě získala plný počet hvězdiček. I když jsem tušila, co se na konci filmu stane, stejně pár slziček ukáplo. Jediné co nechápu je ten oscar za vedlejší roli. Když si vybavím nějakou scénu, je v ní vždy hlavní postava, tedy Tobey Maguire. Většina lidí ho bude nejspíš znát ze Spidermana. To byl ale akční film, kde většina scén uběhla příliš rychle, než aby si divák mohl jeho výkon vychutnat. Já si ho lépe pamatuju z filmu Pleasantville, což je další film, u kterého jsem si říkala, jak je možné, že jsem ho poprvé viděla až ve dvaceti letech. Každopádně Tobey v Pravidlech moštárny válí a díky skvělému obsazení i ostatních rolí je celek prostě dokonalý. Takže The Cider House Rules vřele doporučuji, pokud jste ještě neviděli a zatím se loučím. Těště se na další příspěvek.

0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)