Patrick Ness - Hlas nože

2. 7. 2012

Anotace: Planetu Nový svět kolonizuje malá skupina osadníků z nepřátelského Starého světa. Po mnoha letech dochází k nečekanému zvratu. Domorodí obyvatelé se vzbouří, zaútočí na osadníky a usmrtí všechny ženy. Muže a zvířata náhle napadne podivný vir, který umožňuje slyšet myšlenky ostatních.
Uniknout se podaří jen nevzdělanému mladíkovi Toddovi, který si stihl vzít na cestu pouze ruksak, lovecký nůž, deník, ale hlavně to vůbec nejdůležitější – svého věrného psího přítele. Ostatní obyvatelé v čele s šíleným knězem ho však pronásledují a kvůli nebezpečnému viru nebezpečí stále narůstá.
Tento nelibozvučný myšlenkový mrak se nazývá Hluk a projevuje se nejen zvukem, ale i obrazem. Nikdy vás nenechá na pokoji a žádná vaše představa a ani jeden váš plán tak nejsou soukromé. Todd objeví v Hluku jakousi „díru“ a záhy zjistí, že žije v úplně jiném světě, než si dosud myslel. Postupně vychází najevo několik prazvláštních situací z minulosti a Toddova strastiplná cesta s armádou v patách se zdá jako nikdy nekončící příběh.

Páni. Zase jednou jsem potkala opravdu dobrou knihu. Jakože sakra dobrou. Začíná naším seznámením s Toddem a Prentisstownem. To je zvláštní městečko v Novém světě, kde žijí jen muži. Tedy muži a jeden chlapec. Všichni navzájem slyší své myšlenky, i když se nejedná o poslouchání myšlenek tak, jak si ho člověk obvykle představí. Tohle není jedna konkrétní myšlenka, ale jejich shluk, obsahující vše přítomné i minulé. Všechny sny i představy. Je to Hluk. Hluku se nedá uniknout, zaznívá i ze spaní a člověk svůj hluk může jen velice těžko ovládat. Všechny ženy na virus Hluku zemřely a také část mužů. Zbytek Prentisstownu je jediné co zbylo. Alespoň s takovým výkladem historie je seznámen každý chlapec v tomto podivném místě. Po jiném výkladu se ani nemůže pídit, protože školy neexistují, knihy byly spáleny a veškeré úvahy zpochybňující tuto pravdu by byly okamžitě objeveny. V takovém světě tedy Todd vyrůstá, se svými dvěma "otci" se stará o farmu a čeká, až se z něj také stane muž.  Je totiž posledním chlapcem a zákony města praví, že mezi muže bude patřit až na konci 13. měsíce 13. roku svého života. V ten den se všechno změní. A této změně je třeba zabránit. Todd tedy musí utéct z města, zjistit pravdu o historii Nového světa, o tom čeho je on sám schopen a o tom, že i člověku bez Hluku lze porozumět.
Zní to skvěle, že? A také to skvělé je. Trochu mě zarazilo, že celá kniha bude jen o mužích. S tím se člověk tak často nesetká. Mé obavy z tohoto uspořádání ale byly marné a nakonec jsem si knihu opravdu užila. Kniha je rozdělená na spoustu poměrně krátkých kapitol a ještě na jakési části. Každá část pojednává o části Toddovy cesty, takže se v tom neztratíte a můžete si četbu krásně kouskovat. I když tedy musím říct, že na konci 5. části jsem už nechtěla pokračovat. To ale nebylo tím, že by mě kniha nebavila, ale vývojem událostí, který mě neskutečně naštval. Dokonce mě tak naštval, že jsem chtěla najít Patricka Nesse a omlátit mu celý Hlas nože o hlavu. Nakonec jsem si ale jen dala pauzu a knihu dočetla a dobře jsem udělala. 
Nudný Hlas nože rozhodně není. Nemůžu si pomoct, ale Manchee je moje nejoblíbenější postava, která příběh úžasně obohatila. Jeho konverzace s Toddem byly prostě dokonalé. To jak byl popsaný mi tak připomínalo moje dva psy a jejich chování, že si říkám, jestli není dobře, že nemůžou mluvit, protože takhle úžasně otravní by určitě byli taky. Vůbec mi styl psaní Patricka Nesse neskutečně sedl. Obzvlášť to, jak popisoval akční scény. Nezabýval se zbytečnými popisy, ale přesto člověk věděl přesně co se děje a příběh se mi mohl odehrávat před očima jako můj vlastní malý film. To oceňuju, protože mnoho autorů popisy přehání, případně je zase nedotáhne, takže jsou některé scény matoucí. Nebo někteří, jako třeba Lauren Kate, popis akčních scén prostě obejdou tím, že postavu z jejíhož úhlu pohledu je příběh vyprávěn prostě přesunou mimo hlavní dění nebo jí hned na začátku uvrhnou do bezvědomí, aby pro jistotu vůbec nic nevěděla. Patrick se s tím ale vypořádal úžasně a já se nemůžu dočkat, až si pořídím další díly a dozvím se, jak trilogie Chaos skončí. A ta obálka. Viděli jste tu nádhernou obálku? Po dlouhé době zase dávám plný počet a doporučuji všem. Naprosto všem. Tečka.


Dodatek Zpěvavého léta:


3 komentářů:

Zuzzi řekl(a)...

Právě po téhle knize jsem se dívala v knihkupectví.. Po tvém hodnocení a recenzi ji určitě zařadím na seznam knih, které si přeji :))

Ohana řekl(a)...

To ráda slyším, doufám, že nezklame :)

Anonymní řekl(a)...

Úžasná kniha, jedna z mých nejoblíbenějších. A máš pravdu, obálka je úžasná <3

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)