Prozření - Anna Godbersenová

23. 1. 2014

Anotace: Pravá láska. Falešní přátelé. Skandální pomluvy. Vítejte zpátky na Manhattanu na přelomu 19. a 20. století.
Závěrečný díl série Luxus sleduje životy sester Hollandových, Elizabeth a Diany, jejich přítelkyně/sokyně Penelopy a Liny, služky, které se podařilo proniknout mezi newyorskou smetánku.
Elizabeth začne postupně odhalovat tajemství smrti svého otce, která úzce souvisí s jejím současným manželem; Diana se vydá za Henrym, jenž se spolu s Teddym přihlásil do armády, a cestou za ním se dozví mnoho věcí o sobě samé; zhrzená Penelopa pokračuje ve svých intrikách; a Lina se touží provdat do vyšších kruhů…
Bude jim přát štěstí? Čeká tyto dívky společenský pád, nebo jejich hvězda zazáří ještě jasněji?

Co napsat do recenze závěrečného dílu série? Ohledně děje je anotace docela jasná a opakovat vše zásadní, co se v knize stalo, se mi tady nechce. O skvělém vypravěčském stylu Anny Godbersenové jsem toho už taky navykládala dost. Co sem tedy napsat?
Prozření je stejně jako předchozí díly skvěle napsané. Anna dokonale dotáhla všechny příběhové linie, a i když některé neskončí tak, jak by si romantické srdce čtenářky přálo, konec je to i přesto uspokojivý. Opět se pohroužíme do života smetánky ve starém dobrém New Yorku. Tuhle dobu plesových šatů, korzetů a gardedam většina lidí miluje a ani já nejsem výjimkou. Je ale docela vzácnost najít nově vycházející knihy, které by tuhle dobu přesně popisovaly, dokázaly čtenáře zaujmout a navíc byly vážně dobře napsané. Série Luxus taková byla a rozhodně mi bude chybět.
Intriky, úskoky a společenská pravidla svazující činy jednotlivých postav, to má něco do sebe, nebo ne? Ano, není to to samé, když se hlavní hrdina v zápalu vášně něžně dotkne rukavičky své vyvolené, namísto aby se na ní prostě vrhnul, ale já mám tuhle decentnost ráda. Dnešní doba je o okamžitém uspokojení každé potřeby a každého požadavku, který člověk může vznést a je hezké si občas připomenout, že takové to vždycky nebývalo. Že kdysi, musel člověk opravdu bojovat o to, co chtěl. Nebudu tady dál kázat o tom, jak jsou dnes všichni zkažení a pohodlní. Ani já bych pohodlí dnešní doby za nic na světě nevyměnila. Občas je ale hezké se zasnít o dobách, kdy žena dostávala skutečné milostné dopisy namísto chvatných sms a kdy se jí muž dvořil třeba celé měsíce, než mu byla ochotna věnovat jediný pohled. A přesně o takové romantické době série Luxus vypráví. A kniha Prozření byla naprosto dokonalým zakončením téhle výpravy do historie.


0 komentářů:

Okomentovat

Komentář vždycky potěší. Nestyďte se - já nekoušu :)